Telefoontjes van energiebedrijven

Een woensdagmiddag, kortgeleden. De telefoon gaat. ‘Goedemiddag, met energiebedrijf Vonk en Gas*. U zit nu bij Vattenfall en ik heb een interessante aanbieding voor u.’ 

Energiebedrijf Vonk en Gas kan een contract afsluiten waar jaarlijks ‘300 euro mee te besparen valt’. Een offerte maken kan niet, direct overstappen wel. Oh ja, en het contract loopt 4 of 5 jaar… 

Bovenstaand voorbeeld staat niet op zichzelf. Niet alleen energiebedrijf Vonk en Gas, maar ook andere energiebedrijven doen erg hun best om telefonisch klanten te werven. Soms is het aanbod helder, maar vaak zetten verkopers allerlei trucs in om mensen te doen overstappen.

Officiële cijfers over een toename van verkooptelefoontjes zijn er niet. Wel zijn er veel signalen dat de telefonische verkoop van energiecontracten in volle vaart is. 

Terug naar het recente telefoontje van energiebedrijf Vonk en Gas. De telefonische verkoopster stelt voor direct een contract af te sluiten. Een vrijblijvende offerte is niet mogelijk. 

Dit is wettelijk wel toegestaan, maar vaak is het ondernemers in veel gevallen niet duidelijk waar ze ‘ja’ tegen zeggen. Niet echt klantvriendelijk dus…

Telefonische verkopers zijn verplicht duidelijk te vertellen wie ze zijn, waarvoor ze bellen, wat hun prijzen zijn en of ze van plan zijn: een contract of een informatiepakket op te sturen. Mocht er na zo’n telefoongesprek ineens toch onverwacht een brief op de mat liggen met daarin ‘gefeliciteerd met uw overstap’, dan heeft u trouwens nog zeven dagen de tijd om schriftelijk bezwaar te maken.

‘U zit nu bij…’

‘U zit nu bij Vattenfall en ik heb een interessante aanbieding voor u.’ De telefonische verkoper klinkt goed ingelicht. Maar hoe weet deze aanbieder eigenlijk welke concurrent op dit moment de energie levert?

Slimme telefonische verkopers claimen regelmatig te weten wie de huidige energie-aanbieder is. En komen uiteraard met een ‘goedkoper’ alternatief. Vaak is dit echter helemaal geen kennis, maar bluf.

Sinds de energiemarkt in 2004 geliberaliseerd werd, kunnen we overstappen van aanbieder. Verreweg de meeste ondernemers zitten echter nog altijd bij de leverancier die van oudsher alle stroom en gas in een bepaald gebied leverde. Zo’n 60 tot 70 procent zit nog steeds bij de klassieke leverancier, volgens de NMa.

Vattenfall (voorheen Nuon) leverde veelal in Gelderland en Noord-Holland. Een verkoper die een potentiële klant in Amsterdam belt, kan dus best een gokje wagen en zeggen: ‘U zit nu bij Vattenfall.’

Dit mag. Maar eenieder die verbaasd is over, of nieuwsgierig is naar deze ‘kennis’, heeft op zijn of haar beurt ook het recht te weten hoe de energie-verkoper aan die informatie komt.

Ongewenste telefoontjes van energiebedrijven ontvangen we regelmatig. Ook al ben je geregistreerd in het bel-me-niet-register, evenzogoed heb je kans op dit soort telefoontjes, zeker als je een BV hebt.

Je krijgt een energiecontract aangeboden waar je, volgens de verkoper, geen nee tegen kunt zeggen. Het is echter een feit dat je nooit goedkoper uit bent als je gebeld wordt voor een energiecontract, of als ze aan de deur komen. Bedenk altijd dat deze mensen ook betaald moeten worden voor hun werkzaamheden.

Alleen als je zelf aan de slag gaat, of je laat het door Bensave uitzoeken, ben je stukken goedkoper uit als je wilt wisselen van energieleverancier.

Dus gaat de telefoon binnenkort dan geef je een heel eenvoudig antwoord:

‘Nee, dat zoek ik zelf wel uit.’ Of: ‘Dat laat ik al uitzoeken. Tot ziens.’

Dit voelt misschien wat ongemakkelijk, maar je zult je nog ongemakkelijker voelen als je meer betaalt dan nodig is.

*echte naam bekend bij de auteur.

Vorige
Vorige

Enkeltarief of dubbeltarief, hoe zit dat nou?

Volgende
Volgende

10 tips bij het overstappen van energieleverancier